Veel kinderen en volwassenen krijgen in het leven te maken met pesten, manipulatie, gaslighting, mishandeling, verwaarlozing, ouderverstoting, vechtscheiding... Vaak wordt deze groep niet voldoende serieus genomen en krijgt men niet de hulp ze nodig hebben om met manipulatie om te gaan, al zegt de begeleiding vaak van wel. Om deze reden moeten slachtoffers vaak het zelf gaan oppakken met het gevolg dat ze vaak ook nog als dader worden gezien. Het slachtoffer wordt steeds meer onzeker en als de situatie zo blijft kan het ook zijn dat zij echt de dader kunnen gaan worden richting andere mensen of ze blijven tot treurens toe slachtoffer van de oorspronkelijke dader.

Graag wil ik voorkomen dat slachtoffers gaan twijfelen aan zichzelf. Ik wil hen leren hoe ze het beste bij zichzelf kunnen blijven bij manipulatie en het 'probleem' bij de juiste partij neerleggen. Ook emotioneel en mentaal! Want hier slaan andere trajecten vaak de plank mis. Hierdoor wordt pesten vaak niet opgemerkt. De pester gaat door en het traject leert het slachtoffer om maar niet te klagen. Terwijl opkomen voor zichzelf juist een leerdoel is van het slachtoffer. Dit is het punt waarop er vaak wordt gezegd dat de begeleiding niks doet aan het pesten.

Maar men doet er wel wat mee, maar dit is vaak niet de juiste weg. Hier wil ik verandering in brengen. 

Alle betrokkenen moeten zich namelijk veilig kunnen voelen om zich goed te kunnen ontwikkelen. 

 

Na al mijn jaren in verschillende vormen van onderwijs heb ik veel gezien, gehoord en gelezen.

Twee voorbeelden:

1.Binnen het onderwijs: Twee kinderen pesten één kind. Kind doet iets terug uit verdediging en het kind dat er alleen voor staat krijgt op haar kop van de leerkracht terwijl de twee pesters lachend weglopen. Als ik er wat van zeg als invaller kijkt de leerkracht mij aan met een blik "Waar bemoei jij je mee?" ... Ze zegt terug: "Ze lokt het zelf uit en mag niet slaan. Dit doet ze altijd" Hartverscheurend ben ik nog naar het meisje toegelopen en heb haar gezegd dat ze het goed heeft gedaan. Inderdaad slaan mag niet. Maar zij waren met z'n tweeën ook verkeerd bezig. Met nadruk, met z'n tweeën! Ik zeg nog:" Wat moet jij je onveilig hebben gevoeld met twee tegen jou alleen." Om de leerkracht niet helemaal af te vallen zeg ik nog even dat leerkrachten ook niet alles zien zoals het is. "Maar ik zie jou en ik vind jou heel dapper." Ik voel de ontroering bij het meisje... ("Ik word begrepen") 

2. Mishandeling is overduidelijk. Toch moet een kind van de voogd naar de dader blijven gaan. Naar mijn mening: Omdat de rechten van de vader het meest belangrijk zijn in de rechtszaak. Zeg nou zelf, de vader komt er vaak makkelijk mee weg. Fulltime blijven werken en een vast bedrag per maand alimentatie, terwijl moeder moet zwoegen om alles geregeld te krijgen. De rechtbank vindt dit goed! Dit is dus de ideale situatie vanuit de vader om te manipuleren!! Even de ziektewet in en de alimentatie gaat omlaag, waardoor moeder het nog zwaarder heeft. Het is nog legaal ook. Complimenten trouwens voor ouders waarbij dit wel eerlijk verdeeld wordt! 😊🍀👍

Zo kan ik nog wel veel meer voorbeelden noemen waarin het heel belangrijk is om te beseffen dat we allemaal mensen zijn... Ook de leerkracht of een ouder kan verkeerde keuzes maken in houding en gedrag, welk type persoon je ook bent...

 

Vandaar dat ik Systeem Wonderrijk op heb gericht. 

Het systeem bestaat onder andere uit kaarten met typetjes, kaarten met Engelen, de typetjes en engelen in de vorm van poppetjes,... 

Thema's uit Systeem Wonderrijk die op speelse en Therapeutische wijze aan bod komen zijn:

1. Jezelf thuis en veilig voelen. Hechting, Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen leven. Dankbaarheid, Concentratie, kennis en focus. 

2. Jezelf laten zien en jezelf uitspreken. Voor jezelf zorgen in bijvoorbeeld voeding en rusten en voor jezelf staan (de basis). 

3. Jezelf als individu kunnen zien. 

4. Omgang met andere mensen, jezelf beschermen, objectiviteit, respect, toewijding

5. Schuldgevoel en schaamte balanceren. Sociaal emotioneel voor jezelf zorgen. 

6. Luisteren naar en helen van je innerlijk kind 

7. Handel vanuit je hart. 

 

Therapeutisch Systeem Wonderrijk vindt je daarnaast ook terug in alle sessies, alle workshops en Cursussen van Praktijk Wonderrijk.